Friday

Pengenalan


Muzik ialah bunyi yang diterima oleh individu dan berbeza bergantung kepada sejarah, lokasi, budaya dan citarasa seseorang. Definisi sebenar muzik juga berbeza:
  • Bunyi yang dikira sedap oleh pendengarnya
  • Apa apa bunyi yang dihasilkan secara sengaja oleh seseorang atau kumpulan
Walaupun muzik adalah sejenis fenomena intuisi, untuk mencipta, memperbaiki dan mempersembahkannya adalah suatu seni. Mendengar muzik pula adalah sejenis hiburan manakala mempelajari dan memahaminya adalah sejenis bidang/disiplin.

Muzik adalah sebuah fenomena yang sangat unik. Ian boleh dibunyikan dengan beberapa gabungan alat muzik.




"Muzik adala sebuah bentuk seni yang mempunyai medium bunyi dan diam. Unsur-unsur biasanya adalah pitch ( yang mengawal melodi dan harmoni), irama (dan konsep-konsep tempo yang berkaitan, meter, dan penyetaraan), dinamik, dan kualiti sonic warnanada dan tekstur. Perkataan muzik adalah berasal dari perkataan Greek (mousike; "seni Muses")."




Muzik boleh dibahagikan kepada genre dan subgenres,walaupun garis-garis dan hubungan antara genre muzik yang membezakannya sering tidak ketara, namun kadang-kadang ianya terbuka kepada tafsiran individu, dan kadang-kadang kontroversi. 

Dalam lingkungan "seni", muzik boleh dikelaskan sebagai seni persembahan, seni halus, dan seni auditori. Terdapat juga pertalian kuat antara muzik dan matematik.


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails